Svensk akutsjukvård - var är vi? Vad har vi åstadkommit? Vart är vi på väg?
På nittiotalet började diskussionen kring akutläkare inom Svensk Kirurgisk Förening. Några år senare bildades svensk förening för akutmedicin och senare SWESEM, som var oberoende av svensk internmedicin.
För
mig började det år 2000 då Södersjukhuset drog igång sitt
akutläkarprojekt och KS också startade ett projekt i samma anda. Jag var
nummer 7 på Södersjukhuset.
Den gängse ordningen känner de flesta
till, olika jourlinjer som bemannar akutmottagningen, vanligen oerfarna
och även olegitimerade läkare utan utbildning i akutsjukvård.
Att
blanda sig i detta system var kontroversiellt - det blev med ens
tydligt att trots sakliga argument för att förbättra både flöden och
kvalitet var vi långt ifrån önskvärda. På Södersjukhuset kallades vi
"akutläkare light" och liknande. Ortopeden brukade "dumpa" patienter på
oss, gamla som fallit och ej hade misstänkt fraktur blev helt plötsligt
"akutläkarfall".
Det belyser den kultur som jag vänder mig emot -
att man kan välja vilka patienter man vill ta sig an på
akutmottagningen. Detta synsätt appliceras indirekt även på akutläkarna -
ni kan se dessa patienter men inte andra, ni kan göra vissa saker men
inte andra. Alla vill hålla på sitt, hur vården blir för patienten är i
det närmaste ointressant.
Enligt min mening finns inte akutmottagningar
eller akutsjukvård i Sverige. Egentligen är det specialistkliniker som
huserar under samma tak och har "jouröppet". Det är på klinikernas
villkor patienterna får söka, och de blir bedömda utifrån klinikens
mallar och ramar.
Ju större sjukhus desto fler silon och snävare ramar för patienterna.
I
logisk mening skulle alla patienter först gå till en generalist för all
sin vård och behövs klinikernas kompetens så skickas man till klinikens
akutjour för behandling/inläggning. Detta system var verklighet på den
tiden vi hade provinsialläkare som ofta kunde nås dygnet runt och hade
stor bredd i sitt kunnande. Det är utifrån denna kultur som svenska
akutmottagningar skall betraktas. De är bemannade för att ta hand om
patienter som redan är bedömda och kan tilldelas en lämplig klinik. De
är inte bemannade med kompetens för att ta ett oplanerat eller osorterat
flöde av patienter.
Om man inte beaktar behovet av akutsjukvård så var det gamla systemet fungerande.
Vi
har dock idag stor möjlighet att påverka utfallet av en rad olika akuta
sjukdomstillstånd, där tiden till behandling påverkar utfallet. Ska
alla patienter ta vägen via primärvården först blir det en systematisk
fördröjning i systemet. Stroke, hjärtinfarkt, trauma, sepsis, meningit
och andra infektioner etc bör snarast bege sig till sjukhuset där
lämpliga resurser finns för de mest sjuka.
Men vilka patienter är det då som ska till sjukhuset, hur vet man om man är akut sjuk?
Här
är den springande punkten. Vill man ha bra resultat inom akutsjukvården
med snabb behandling måste man be patienterna komma direkt till
akutmottagningen - vi kan omöjligt veta exakt vilka patienter som är
mest sjuka på förhand.
Istället för gårdagens
provinsialläkare som sorterade i patientens hembyggd finns i framtiden
akutläkaren på sjukhusets akutmottagning. Inte för att ersätta
klinikernas jourlinjer utan för att sortera och stabilisera patienterna
momentant utan fördröjning. Den funktion som idag inte finns. Den som
kallas akutsjukvård internationellt (Emergency Medicine) och baseras på
akutläkare.
Vinsten är dubbel, dels får patienter som visar sig
vara akut sjuka snabbare behandling med närhet till avancerad hjälp om
så behövs. Dessutom sorterar man patienter med mindre akut sjukdom till
lämplig vårdnivå och minskar belastning på övriga kliniker. Något annat
har akutläkare aldrig varit och kommer aldrig att bli. Kostnaden är i
teorin neutral - akutläkare kostar pengar men samtidigt behöver övriga
kliniker mindre resurser då de koncentrerar sig på patienter som ska
läggas in. Kvaliteten ökar för patienterna, både i det akuta skedet på
akutmottagningen och på avdelningen. Win win?
Bland
första generationens akutläkare ( och svenska läkare i allmänhet ) i
Sverige var det få som förstod detta. Man anammade rakt av klinikernas
vårdprogram och rutiner och trodde sig utbilda akutläkare. Man
definerade helt enkelt akutläkare som en läkare som arbetar på
akutmottagningen, och antog att klinikerna stod för kompetensen av
akutsjukvård. Kunde man bara allas rutiner var man i princip akutläkare.
Detta
skapar två problem. Dels blir kompetenskraven på blivande akutläkare
orimligt höga - att tro att en läkargrupp ska kunna ersätta alla
jourlinjer på ett sjukhus är orimligt och saknar motsvarighet
internationellt.
Dessutom utbildas inte akutläkarna i sin egen
yrkesroll - hur man stabiliserar och behandlar alla ur det akuta
perspektivet, hur man sorterar till andra kliniker och primärvård och
hur man agerar i ett oselekterat och oplanerat flöde. I teorin kan man
göra mer skada än nytta - vilket också sker - genom att göra ett sämre
jobb med patienter som skall läggas in jämfört med klinikernas egna
läkare samt inte förbättra flöde eller tid till behandling för samtliga
patienter.
Som oftast är dock akutläkarna en förbättring i
systemet - inte för att de i sak utför rätt uppgifter men för att övriga
kliniker ändå har låg prioritet på vad som sker med akutpatienterna -
de är utlämnade till rotarande underläkare/AT-läkare/vik före AT som har
lägst kompetens bland klinikens läkare.
På detta sätt har akutläkare idag spridits till 15 eller fler ställen i Sverige i varierande form.
Detta
är en framgång. Akutläkare applicerar ett helhetstänk i sin vardag
kring enskilda patienter. De börjar titta på helheten på
akutmottagningen. De lär sig av sina misstag och eftersom de fortsätter
arbeta på akutmottagningen ökar kvaliteten på omhändertagandet av
patienterna. Acceptansen bland andra kliniker ökar också gradvis för
akutläkare. Denna utveckling har nu kommit så långt att jag ser den som
ostoppbar. Snöbollen är i rullning.
Man kan också vända på steken. Hur utbildar vi akutläkare? Utbildar vi akutläkare?
Jag jämför med hur man utbildar i USA, min egen referens.
En
ST-läkare i USA arbetar närmare 55 timmar i veckan. Under större delen
av tiden är detta handledd tid på akutmottagningen. Samtliga
patientmöten är numera direkt handledda av specialist i akutsjukvård. I
början av ST-utbildningen ser man i snitt 1 patient i timmen, vilket
snabbt ökar till mer än det dubbla. Det ger, om man räknar med 1.5 år av
den 3-åriga ST-utbildningen i USA på akutmottagningen, ca 7.150
handledda patientfall per ST-läkare (1 patient per timme x 55 timmar x
26 veckor + 2 patienter per timme x 55 x 52 veckor). Dessa patientfall
handläggs i ett system anpassat för akutsjukvård, där hela spektrummet
av patienter ses. Patientfallen handleds av akutläkare och praktiska
färdigheter som intubation, RSI, ultraljud, vasopressorer etc är
integrerat i denna miljö. Också överlämnande av patientansvar ingår som
en naturlig del i systemet och man utbildas i att hantera likartade
patientfall på olika sätt beroende på resurser, konsulter, tid på
dygnet, söktryck etc. Dessutom blir man utbildad i att som regel handha
4-7 patienter åt gången under större delen av sin utbildning.
En
svensk ST-läkare har ca 36 timmar i veckan som grund. Med exempelvis
Södersjukhusets poängsystem som kompenserar i tid för obekväm arbetstid
blir nettotiden mindre, kanske 25 timmar i veckan. Låt oss anta att man
arbetar halva tiden av sin 5-åriga utbildning på akutmottagningen, och
ser initialt 1 patient per timme vilket i slutet ökar till
uppskattningsvis 1.6 patient per timme. Fler patienter per timme är
svårt att se för ST-läkare i Sverige då de utför andra klinikers sysslor
som inläggningsarbete, medicinlistor etc.
Det ger analogt 4.540 patientfall ( 1 x 25 x 44 + 1.6 x 25 x 86 ) för
en svensk ST-läkare. Majoriteten av dessa är av naturliga skäl inte
handledda av akutläkare, en del är handledda av andra specialister.
Handledning
ifrån andra specialister sker ofta som direktiv där ST-läkare
informeras hur patienten skall handläggas utifrån klinikens
handlingsplan snarare än en diskussion om differentialdiagnoser och
riskdiagnoser. I Sverige är det mer ovanligt att specialisten också
undersöker patienten, ofta är det telefonrådgivning, vilket tar bort en
stor del av inlärningspotentialen av patientfallet. Många tider på
dygnet handlägger ST-läkarna patienter utan direkt handledning. Ska man
beakta semester och andra förmåner påverkar det ytterligare
utbildningens längd/innehåll.
Värdet av patientmöten under direkt
handledning är givet, jämför med kirurger och antal operationer etc (
även om siffror såklart inte säger allt ).
Randutbildning är både
i USA och Sverige generellt mindre givande för ST-läkaren. I USA finns
minimikrav på intensivvårdsplacering och denna är förlaggd tidigt i
utbildningen så att man kan applicera sina färdigheter under andra
hälften av sin ST-utbildning. Fortfarande i Sverige randar sig ST-läkare
i intensivvård under senare delen av sin utbildning och kunskapsnivån
på vad man efter randning behärskar är varierande, för att uttrycka det
milt.
Internutbildning varierar på olika ställen i Sverige, men
även här är nedre gränsen för vad ST-läkare i Sverige läser och testas
på för låg. Vissa ST-läkare i Sverige har varken studierektor eller
handledning av akutläkare. Därtill följer att man arbetar i ett system
som inte är organiserat kring akutsjukvård utan klinikvård.
I ljuset av detta drar jag ett antal slutsatser:
1.
Handledningen inom akutsjukvård måste öka markant. De som i Sverige
vill utbilda akutläkare måste ha en plan (budget) för att anställa
specialister i akutsjukvård som handledare. Eftersom det finns mycket få
specialister i Sverige måste de flesta importeras ifrån andra länder de
närmaste åren.
2. Organisationen på akutmottagingen
måste snarast läggas om så att akutläkare ser fler patienter och
samtidigt lär sig avhända inläggningsarbete till övriga jourläkare.
Svenska ST-läkare ser redan som det är färre patienter under sin
utbildning än i USA ( trots längre utbildningstid ) och är än mer
beroende av ett optimal organisation för akutsjukvård för sin
utbildning.
3. Internutbildning bör utformas som
heltäckande och spänna över 5 år. I USA är minimum 5 timmar schemabundet
i veckan. Här borde man gå samman i nätverk och inte uppfinna lokala
modeller på varenda utbildningsort. Enklast är att ett amerikanskt
utbildningsprogram skicka över sitt material med föreläsningar. Även för
examinering kan man undvika att uppfina hjulet igen.
4.
Ett alternativ är för sjukhus att inte utbilda akutläkare utan att köpa
utbildningsplatser till sina blivande akutläkare, antingen i Sverige
eller utomlands. Danskar skickar läkare till Linköping, Saudiarabien
köper utbildningsplatser i USA.
5. Naturligtvis kan man
även rekrytera specialister direkt, de flesta kommer man att finna
utomlands. Flera länder i mellanöstern rekryterar specialister på olika
områden, akutsjukvård inkluderat.
Vi kommer de
närmaste åren att behöva diskutera vilka sjukhus som kan utbilda
akutläkare och vad för resurser som krävs. Alla kommer att behöva syna
sin organsiation och kompetens. Det är vi själva som bestämmer
ambitionsnivå för vår utbildning och därmed den kompetens som våra
patienter möter.
Akutsjukvård blir en basspecialitet år 2015 i Sverige. En bedrift vi har ansvar att förvalta. Ur askan i elden.
måndag 25 augusti 2014
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ett rejält grepp om den rådande situationen. Ditt engagemang för akutsjukvården i Sverige är föredömligt!
SvaraRadera"Det är vi själva som bestämmer ambitionsnivå för vår utbildning och därmed den kompetens som våra patienter möter." Mitt i prick!
"Akutsjukvård blir en basspecialitet år 2015 i Sverige. En bedrift vi har ansvar att förvalta." Ett stort ansvar och lika stort arbete.
Jag ser fram emot att bidra till reformationen (sic) i framtiden.
Jona Karlsson, akutläkare i Atlanta, USA
Tack Jona! Det är nu det börjar...
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaJag söker efter vetenskapligt validerade metoder att screena för att hitta patienter som har ökad risk för nya akutbesök. Jag känner till metoder kring geriatriska riskpatienter, men misstänker att det kan finnas även bland patienter <65 år, t ex de med psykosocial problematik, eller vissa särskilda diagnoser. Har du några tips på läsning?
Mvh Björn
http://www.acep.org/uploadedFiles/ACEP/News_Room/NewsMediaResources/Press_Conferences/Annals-FrequentUsersMyths-LaCalle7-2010.pdf
SvaraRaderahttp://www.annemergmed.com/article/S0196-0644%2814%2900622-2/fulltext
http://www.acep.org/uploadedFiles/UVA-repeatEDUsers-readmision%20rates.pdf
Har ingen speciell koll på detta, men posta om du hittar något ytterligare.