torsdag 4 november 2010

Horhus och Cowboys

Under mitt senaste besök i Linköping tittade vi igenom målbeskrivningen och enligt Swesem ingår inte torakotomi på akutmottagning. Ni får väl stå med armarna i kors då på landsortssjukhuset mitt i natten när någon yngling med knivstick i bröstet får en tamponad och dör medan kirurgen är på väg in till sjukhuset. "Tyvärr, det ingår inte" eller vad då? Vill du säga det till föräldrarna?
Jag är medveten om att andra specialiteter ibland har en annan syn på akutläkare och deras kompetens. De kan förvisso tycka att det är bra att akutläkaren gör allt som de inte vill, men vi ska helst inte ha någon kompetens om något verkligen är akut. På så sätt vill övriga specialiteter främja akutsjukvården, att begränsa akutläkarens kompetens.
Radiologer protesterar mot ultraljud, anestesi mot sövande mediciner och intubationer, kirurger vill lägga drän och göra torakotomi osv.
Men vem vill ta ansvar för alla patienter som kommer till akutmottagningen kl 02 en lördag natt? Endast akutläkaren. Att övriga specialiteter har mage att försöka handikappa akutläkaren är etiskt oförsvarbart, inte minst för patienterna.
Alla dessa bataljer med andra specialiteter har utkämpats och pågår till viss del fortsatt i USA, enda skillnaden är att USA ligger 30 år före.
Som en amerikan sade till mig angående de första akutläkarna:
- Först kom horhus och cowboys, sedan präster och bönder.
Vilken kategori du tillhör som akutläkare vet jag inte.
Men jag vill betona att det kommer inga präster och bönder förrän cowboys och horor har gjort sitt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar